Tutorial krukhoesje

image

Dit krukhoesje is gehaakt met de tulpsteek.

Maar voordat je de tulpsteek kunt gaan haken, haak je eerst een krukhoesje met stokjes.

Begin met een magische cirkel en haak hierin 12 vasten. Ik begon met vasten omdat ik in de eerste cirkel de tulpsteken lekker dicht op elkaar wilde hebben. Markeer steeds de eerste steek van de volgende toer.

Toer 2

Haak in elke vaste 2 stokjes in de achterste lus. Sluit de toer niet maar haak verder in spiraal.

Toer 3

Haak in elk 2e stokje 2 stokjes. In de overige steken 1 stokje.

Toer 4

Haak in elk 3e stokje 2 stokjes. In de overige steken 1 stokje.

Ga op deze manier verder met meerderen totdat hij groot genoeg is voor je krukje. Bij mij was dat na 7 toeren. Zie foto 1 en 2 hieronder. Op de foto’s zie je duidelijk dat er een ribbel ontstaat doordat je alleen in de achterste lus haakt. Ik haakte met Stylecraft Weekender en had net niet genoeg aan 5 bollen.

Vervolgens haak je verder door in elk stokje een stokje te haken, totdat je de onderkant van het krukje bereikt hebt. Je haakt dan nog 2 toeren verder en mindert daarbij steken. Sluit met een halve vaste. Ik heb door de steken van de laatste toer een stuk elastiek geregen zodat het krukhoesje mooi sluit om het krukje.

Nu kun je beginnen met het haken van de tulpsteek. Je begint in het midden van je hoesje in de voorste lus van de eerste vaste in de magische cirkel. Ik haakte eerst 1 tulpsteek, in de volgende steek een vaste, daarna weer een tulpsteek en dan weer een vaste, etc.  Zie foto 4. Hiermee ga je door tot het einde van het krukhoesje. Op de blog van Saar en Mien vond ik een duidelijke uitleg over de tulpsteek.

image

Advertenties

12 gedachtes over “Tutorial krukhoesje

    1. Hoi Joke,

      Dat wil ik wel maar ik woon in Zweden en moet het dan opsturen. Dat maakt het erg duur 😔. Bedoel je een krukhoesje?

      Groetjes,

      Mariska

      Like

    1. Hoi,

      Dat mag maar ik weet het niet meer precies. Weet alleen nog dat ik bij moest bestellen omdat het echt veel wol was. Ik zal nog even kijken of ik het kan terugvinden.

      Groetjes,

      Mariska

      Like